Dag 32 - Reisverslag uit Haugsjåsundet, Noorwegen van P. Herk - WaarBenJij.nu Dag 32 - Reisverslag uit Haugsjåsundet, Noorwegen van P. Herk - WaarBenJij.nu

Dag 32

Door: P.

Blijf op de hoogte en volg P.

19 Juni 2024 | Noorwegen, Haugsjåsundet

Hoogste dagtemperatuur: 20 graden

Gereden kilometers: 192 km

Totaal aantal kilometers: 5417 km

Hallo allemaal,

Vandaag wordt een speciale dag, waar we al een tijdje naar uit kijken. Afgelopen maandag heb ik eindelijk, na eindeloos veel keer geprobeerd te hebben om in te loggen op de website, kaartjes gekocht voor een bootreis over het “Telemarkkanaal” voor vandaag 19 juni.

In 1853 is men hier begonnen om een sluizen stelsel te bouwen om goederen te vervoeren van Skien naar Norsjø. Het kanaal heeft 18 sluizen en daalt vanaf Norsjø in totaal 72 meter, om bij skien via een vlak kanaal in het Skagerak uit te komen. Het totale traject vergt 5 uur met de boot, maar wij hebben besloten om het traject Lunde – Ulefoss te nemen met de belangrijkste sluis van Vrangfoss, die een hoogteverschil heeft van 23 meter. Met dit traject vaar je in totaal 2 uur, we vinden dat lang genoeg omdat we ook weer terug naar huis moeten rijden.

Volgens onze e-tickets staat de bus 12:05 uur klaar in Ulefoss en om 12:22 uur daar te vertrekken, om ons stroomopwaarts naar Lunde te brengen. Daar worden we om 12:45 uur verwacht om in te schepen op de MS Victoria.

Als we de auto op de speciale parking hebben neergezet is het 11:00 uur dus besluiten we om eerst koffie te gaan drinken in Café Sluss. Als wij daar op het terras in de zon gaan zitten, merken we dat we eigenlijk onze petjes nodig hebben als we dat een paar uur moeten volhouden. We hebben tijd genoeg dus gaan we na ons bakkie, nog even terug naar de auto en zetten de petjes op ons hoofd.

Ruim op tijd zijn we bij de bushalte. Het wordt 12:05 uur, maar geen bus. Er staat nog een echtpaar en die kijken ook al op hun horloge. 12:15 uur, geen bus, 12:30 uur, geen bus, we gaan ons nu een beetje zorgen maken, het zal toch geen Connexxion zijn?

Uiteindelijk om 12:35 uur komt er een busje de hoek om en stopt bij de halte. Ik laat het ticket zien en we stappen in de reeds gevulde bus. Alleen de achterbank is nog vrij en met dat andere echtpaar is de bus vol, 15 personen telt Jeanette. Na een kwartier, stoppen we op de parking bij de opstapplaats in Lunde.

Nog geen boot te zien, dus belanden we ook daar op het terras van het restaurant. We bestellen koffie en doen daar een paar Zeeuwse Bolussen bij. Tijdens de koffie komt er eerst een boot die de voor ons verkeerde kant opgaat, het is de “Henrik Ibsen” de andere boot van dezelfde rederij. We kunnen al een beetje zien hoe het allemaal verloopt met van en aan boord gaan. Enige tijd later horen we een stoomfluit als aankondiging dat onze boot er aankomt. Als hij in de sluis ligt en half is gezakt, wordt de sluis weer gesloten, zodat op de juiste hoogte de trede aan boord gelegd kan worden. Tot onze verbazing heeft de boot nog geen passagiers, en de mensen voor ons behoren tot een reisgezelschap die allemaal naar beneden in de boot gaan waar tafels zijn gedekt voor een maaltijd aan boord. Dan volgen de mensen die wel een ticket moeten laten zien en het merendeel slaat aan boord linksaf het overdekte deel in. Jeanette, die vooroploopt besluit niet links maar rechtsaf te gaan en ik volg haar naar het voordek Waar nog een bank vrij is maar waar je moeilijk met de benen tussen past. De man op de bank ervoor kijk om en zegt tegen zijn echtgenote: “Ga even staan dan schuiven we onze bank naar voren zodat die mensen ook kunnen zitten”, met een flink Fries accent. Ik bedank hem en we schuiven in. Fantastisch plekje met dito uitzicht. We raken met het stel voor ons in gesprek en hebben gedurende de reis regelmatig leuke gesprekken.

2 uurtjes zijn dan relatief snel voorbij en na een belevenis die we niet hadden willen missen, staan we om 15:45 uur weer bij de auto. We hebben beide best wel trek en we kijken of er restaurants in de buurt zijn. In Lunde waar we toch langs rijden als we naar huis gaan, zit een Chinees restaurant. Lijkt me lekker, hoor ik naast me, dus dat is gauw beslist. Op naar Lunde. Je gaat dit niet geloven, waar we een paar dagen geleden moeite hadden om iets te vinden op zondag, is deze Chinees alleen geopend op zaterdag en zondag.

Dan kijken we onderweg wel, en uiteindelijk komen we terecht in de “Drangedal Grill” waar ik een boven verwachting goede Kip Curry had en Jeanette haar favoriet de Hamburger / Friet.

Onderweg nog even een super gescoord en om 18:30 uur weer thuis. Een uurtje later zaten we aan een ijsje bij onze host en zijn echtgenote om te vertellen hoe we het hadden gehad vandaag. We krijgen nog enkele tips voor de komende dagen, en gaan dan weer terug naar ons eigen huis, oa voor het schrijven van dit verhaal.

Dit is nummer 32.

Groeten uit een nog steeds prachtig Haugsjå.

• 20 Juni 2024 - 19:53

Marcel :

Blijkbaar is de dienstregeling ruim opgezet in Noorwegen [e-1f609] Met een half uur te laat arriveren komen we in Nederland niet zonder boete weg! Maar gelukkig voor jullie had de boot een vergelijkbare marge dus kwam alles weer op zn pootjes terecht!

Zo te lezen was het een zeer geslaagde dag en de foto's zien er prachtig uit.

Have fun nog de komende dagen!!