Dag 30 en 31 - Reisverslag uit Haugsjåsundet, Noorwegen van P. Herk - WaarBenJij.nu Dag 30 en 31 - Reisverslag uit Haugsjåsundet, Noorwegen van P. Herk - WaarBenJij.nu

Dag 30 en 31

Door: P.

Blijf op de hoogte en volg P.

18 Juni 2024 | Noorwegen, Haugsjåsundet

Gereden kilometers: 24 km

Totaal aantal kilometers: 5225 km

Hallo allemaal,

Dag 30 maandag

Ook hier hebben we weer geluk wat betreft het bed, het slaapt uitstekend. Zo goed zelfs dat we vanmorgen pas om 9:30 uur wakker werden. Na het ontbijt gaan we eerst maar even boodschappen halen voor de komende dagen. We rijden naar Traungen waar een Spar en een Coöp zitten. We gaan dit keer naar de Spar want de Coöp hebben we al een paar keer gehad, dus nu de Spar eens uitproberen. Wat betreft de verscheidenheid aan groenten zijn alle supermarkten tot nu toe zeer tegenvallend. Kool in overvloed, witte, groene, bloem en Savoie, alle gevierendeeld en apart verpakt in plasticfolie, maar dan houdt het snel op. Vandaag zag ik zowaar een mini zakje baby spinazie, wauw.

Wij gaan een keer voor bloemkool. Vlees is allemaal verpakt in extreem grote hoeveelheden. Wij gaan vandaag voor 2 Black Angus burgers. We willen vanavond weer eens een lekker Rotterdams prakkie, dus ook piepers gekocht. We kopen een prachtig uitziend brood, het doet mij denken aan het brood wat mijn oma vroeger had. Broodbeleg is ook niet wat wij gewend zijn, ik zie “Kalverrulladen” en een blok jonge kaas andere smaken zien we niet, anders wordt het smeerkaas. Volgende keer Coöp weer proberen, die heeft naar ons gevoel meer keus.

We kijken nog wat rond in het dorp, een aantal speeltjes voor de kinderen en aan het meer zijn allerlei mogelijkheden gemaakt om te gaan zwemmen. Voor ons nog net iets te koud. Na een rondje Traungen gaan we terug voor nog een bakkie in de tuin. Inmiddels is de zon erbij als we het erf weer oprijden. Dan is het weer tijd voor het middageten. Het brood is heerlijk en proeft voor mij naar: logeren bij opa en oma van Herk, de inrichting van het huis, met uitzondering van de moderne keuken, doet ook denken aan hun huis van toen.

Na de lunch gaan we een stuk wandelen in de buurt, op het eind worden we toch nog verrast door een paar spetters, gelukkig niet erg en we zijn er bijna. Om 18:00 uur voor de buis voor Belgie – Slowakije.

Daarna een lekker prakje en dan de avondwedstrijd Frankrijk – Oostenrijk. Hup weer een dag voorbij.

Dag 31 dinsdag.

Vandaag is weer niet vroeg dat we ons bedje uitrollen, maar ja ook daar is vakantie voor en zeker als je een paar dagen niet hoeft te rijden. We zitten aan ons eerste bakkie van de dag als de deurbel gaat. Ik ga kijken en onze host staat voor de deur. Hij vraagt of we zin hebben om met hem mee te gaan, dat zal hij ons wat leuke dingen in de omgeving laten zien. We weten niet wat we moeten verwachten en besluiten om mee te gaan. Dan ga ik de auto halen en dan zie ik jullie zometeen bij de auto. Na een minuut of tien stappen we bij hem in de auto, en rijden we weg naar het onbekende. Onderweg begint hij ons direct leuke wandelpaden aan te wijzen die we vanuit huis heel makkelijk kunnen doen. Dan rijdt hij ons naar een waterval en waterkrachtcentrale. Hij parkeert de auto en we lopen naar een brug richting centrale waar vanaf je een prachtig zicht hebt op de waterval. Hij vertelt in gebrekkig Engels over de tijd dat hij een jongen was en hier speelde. Na wat foto’s neemt hij ons weer mee en we rijden achter de waterval het meer over naar de andere kant, waar we over een oude spoorlijn die nu omgebouwd is tot fietspad in de zomer en sneeuwscooter pad in de winter dienst doet. We rijden met zijn elektro Yaris het fietspad over en komen een stuk verder bij de centrale weer de hoofdweg op. Dan zet hij ons weer bij het huis af. Wij bedanken hem voor de tour en hij zegt dat ie het ook leuk vond.

Na de lunch gaan we een wandelpad die hij ons aanraadde lopen, hij heeft niets teveel gezegd, het is een prachtige wandeling naar een hooggelegen bergmeer. Als we terug zijn ga ik weer eens achter de computer zitten voor deze en de vorige. De zin om weer te gaan typen was een beetje weg, we maken nu niet meer zoveel mee als in het begin. Jeanette spoorde mij aan om het nog even vol te houden, dus vanavond maak ik het nog af.

Vanavond stond ik nog even naar de grasrobot te kijken, toen onze huisbaas nog even een praatje kwam maken. Hij was, misschien naar aanleiding van ons bezoek een boek over Nederland aan het lezen. Zodat hij over ons land mee kon praten. Hij lepelde allerlei weetjes over Nederland op die voor ons bekende koek zijn. Tenslotte vroeg hij of we naar zijn huis wilden komen om ook zijn vrouw te leren kennen, want die kan niet lopen vanwege dat ze net een nieuwe knie heeft gekregen. Ik heb gezegd dat we misschien morgen even aanwippen.

Dit zijn nummer 30 en 31.

Groeten uit een nog steeds prachtig Haugsjå.

• 18 Juni 2024 - 21:03

Schlaghecke:

[e-1f600]

• 19 Juni 2024 - 17:10

Ellen :

Jaloersmakende foto's in de prachtige natuur met mooie waterval! Probeer het schrijven nog even vol te houden want het is voor ons echt heel leuk om te lezen en de reis op afstand mee te beleven!