Dag 29 - Reisverslag uit Haugsjåsundet, Noorwegen van P. Herk - WaarBenJij.nu Dag 29 - Reisverslag uit Haugsjåsundet, Noorwegen van P. Herk - WaarBenJij.nu

Dag 29

Door: P.

Blijf op de hoogte en volg P.

18 Juni 2024 | Noorwegen, Haugsjåsundet

Haugsjå Zondag 15 juni 2024

Dag 29.

Nornäs naar Haugsjå

Hoogste dagtemperatuur: 16 graden

Gereden kilometers: 521 km

Totaal aantal kilometers: 5201 km

Goedenavond,

Toen we vanmorgen, na een heerlijk bed en dito nachtrust, ons appartement verlieten, botsten we bijna tegen de buurvrouw aan, die in de hal voorover gebukt haar schoenen aan het aantrekken was.

Oeps, ein schöne gute morgen, zei de klaarblijkelijk Duitse vrouw en ze lachte er vrolijk bij. Auch eine gute morgen, was het enige wat we verbouwereerd uit konden brengen. Toen ik haar nog een fijne dag wilde toewensen, klonk er een zware gebiedende Duitse stem vanuit hun appartement, dat ze haar waarschijnlijk in nood verkerende man moest gaan helpen, en weg was ze, de deur achter zich sluitend.

Wij liepen met volle bepakking de trap af naar beneden en naar buiten. De anders zo welwillende weergoden, hadden er vandaag kennelijk geen zin in, want er viel zo’n smerige druilregen waar je snel nat van werd. Onze regenjassen hadden we deze vakantie nog niet nodig gehad, dus die waren onderin het bagagevak terecht gekomen. Snel alles de auto in en het eerste coördinaat intoetsen voor een allerlaatste tankstop in Zweden. Volgens GoogleMaps was er nog een station op 750 meter voor de grens. Inderdaad, het bleek een selfservice pomp te zijn, die de prijs behoorlijk naar boven had bijgesteld, maar altijd nog stukken goedkoper dan benzine in Noorwegen. Inmiddels was het weer droog geworden en droog tankte ik, de giga hoeveelheid van 7,65 liter en we zaten weer vol.

Noorwegen heeft weer heel ander asfalt dan Zweden en we zoeven over een pas gerenoveerde weg richting “Elverum”, waar we een koffiestop hebben ingepland. Ik had daar een mooie Backeri gezien, maar er nooit bij stil gestaan dat het vandaag zondag is, dus die was dicht. Dan maar een bakkie bij het ESSO-station, wat verrassend goed was.

Alles, maar dan ook alles zit mee, en we bereiken al om 11:15 uur het restaurant waar we wilden gaan lunchen. We vinden het echter veel te vroeg om te gaan eten, het restaurant is trouwens nog niet eens open en we besluiten om door te gaan, tot we iets tegenkomen zo rond een uur of half één.

Nou dat viel vies tegen, de zondagsrust wordt hier nog gerespecteerd. Tenslotte belanden we rond 13:30 uur, in “Deli de Luca” in Hokksund. We bestellen een chickenburger voor Jeanette en een broodje braadworst voor mij en een flinke bak friet voor beide. Mmmmm, zo lekker slecht.

Hierna volgen we E134 tot het dorpje Notodden, waar we de auto parkeren en de “Heddal Stave Kerk” bezoeken, dit is de eerste in een reeks van 29 kerken die in 1300 door predikers werden gebouwd in de overgang van de heidentijd naar het christelijke geloof.

We volgen dan de E134 verder via talloze tunnels tot tot de afslag naar de 41, richting Åmli. Nu wordt het pas echt leuk, na tientallen haarspeldbochten, steile hellingen, wegopbrekingen en kronkelende afdalingen bereiken we het stadje Treungen, daarna volgt de afslag naar de 352 richting Eikhom. 3 km later rijden we in Heugsjå het erf van onze gastheer op. Waar we, in zijn vakantiewoning iets verderop, een week gaan doorbrengen.

Mooi groot huis, maar we hadden gerekend dat we hier wifi zouden hebben, maar helaas is dat niet het geval. Maar ook zonder, gaat het vast lukken om de week door te komen. We hebben wel satelliet-TV, dus het EK kunnen we volgen.

Het is hier net als onderweg buiig weer.

Dat was nummer 29.Groet uit prachtig Haugsjå.