Dag 23 t/m 27 - Reisverslag uit Nornäs, Zweden van P. Herk - WaarBenJij.nu Dag 23 t/m 27 - Reisverslag uit Nornäs, Zweden van P. Herk - WaarBenJij.nu

Dag 23 t/m 27

Door: P.

Blijf op de hoogte en volg P.

15 Juni 2024 | Zweden, Nornäs

Gereden kilometers: 207 km

Totaal aantal kilometers: 4242 km

Hallo allemaal,

Dag 23 maandag.

Vandaag is het niet zo slecht als gisteren maar nog steeds regelmatig een bui. ’s Middags nog wel wandeling over het park aan de voor ons linkerkant gemaakt. Nu het even droog is zien we een aantal waarschijnlijk permanente bewoners van het park bezig om hun huis. Moeten het laatste stuk terug nog haast maken wegens naderende bui. Volgens de weersvoorspelling wordt het morgen beter.

Dag 24 dinsdag.

Toen we vanmorgen onze gordijnen openschoven zagen we alleen maar zeer donkere wolken, we dachten al wat is het donker in de slaapkamer, maar nu weten we waarom. De bergen die aan de overkant van het dal achter het huis liggen zijn totaal verdwenen in een dichte nevel van natte ellende. Ik kijk na het ontbijt op de buienradar app of het vandaag nog beter gaat worden en zie dat er een band met dikke bewolking precies over ons gebied heen trekt en dat het rond 18:00 uur voorbij is getrokken, maar dat die band met bewolking op een kilometer of 20 bij ons vandaan bij het plaatsje Mörsil ophoudt. Daar is het dus gewoon lekker weer. Wat is 20 km dus we besluiten om daar ons heil te zoeken. Echter na bijna 50 km te hebben gereden zag het er niet naar uit dat het hier en in de verte beter zou worden. Dus we besluiten om te draaien en terug te gaan. Kort daarna werd het tot onze verbazing ineens droog en we besluiten om het bordje Mörsil Centrum te volgen om daar even onze benen te strekken. Maar het blijken 3 huizen een benzinepomp en een kerk te zijn, dus heel veel is er niet te beleven. Nog even doorgereden een lange brug over op zoek naar een wandelpad door het bos, maar tevergeefs. Dan toch maar terug naar de warme woning. We vermaken ons met het EK-atletiek op TV en een goed (puzzel)boek.

Dag 25 woensdag.

Vandaag is het een heel ander verhaal, we zien de bergen prachtig liggen en het zonnetje staat al op ons balkon. Dus gaan we daar eerst lekker van profiteren. Languit met de benen op de balustrade liggen we achterover in de stoel met onze toet in de zon. We lezen uitgebreid de krant (NU.NL) en we besluiten na ons bakkie om na de lunch naar Åre te gaan. Dat is het St. Moritz van Zweden dus dat moet wel een behoorlijk centrum hebben. Deze plaats ligt op zo’n 22 km bij ons vandaan.

De oppervlakte van dit stadje is best groot te noemen en bestaat merendeels uit appartementen-complexen. We volgen de bordjes centrum en komen uit bij een nieuw spoorwegstation met voldoende parkeergelegenheid en we besluiten om de auto daar te parkeren. Het begint alweer lekker, de automaat waar wij vlakbij staan reageert niet op wat voor knop we ook indrukken, het scherm blijft grijs. Dan lopen we naar een automaat een stuk verderop. We zien mensen weglopen met een briefje in hun hand, dus grote kans dat die werkt. Uiteindelijk hebben we uitgevonden hoe het apparaat werkt een leggen we het betaalbewijs in de auto. Dan naar boven, de steile weg op naar een trap, die ons nog verder naar boven en de winkelstraat brengt. Jazeker een winkelstraat. Alles is hier gelinieerd aan bergsport van ski’s, klimhaken en touwen tot heel veel winkels met wintersportkleding. De prijzen, zelfs nu er volop wordt aangeboden in de sale, zijn waanzinnig duur.

Het mondaine straalt overal van af. Maar je ziet nauwelijks mensen, het is na het seizoen natuurlijk en alle appartementen en hotels zijn leeg. Wel wordt er veel aan verbouwingswerkzaamheden gedaan, er staan veel busjes van aannemers en schilderbedrijven. Na een uurtje rondgelopen te hebben gaan we terug naar de auto en rijden naar de Coöp om wat boodschapjes te halen.

Dag 26 donderdag.

Vandaag is het echt stralend weer, we ontbijten buiten op het balkon in de zon. Dan trekken we onze bergschoenen en vest aan en gaan we nu de andere kant van het best wel grote park verkennen. Er is hier geen meter vlak, dus eerst gaan we een heel stuk met de weg naar beneden om dan een zijweg te nemen die er wel aantrekkelijk uitziet om te bewandelen. Na een meter of 100 is de weg vernieuwd en brengt ons naar boven alwaar men bezig is met uitbreiding van het park. Er zijn een aantal grote kooppercelen aangelegd voor nieuwbouw en er is er al 1 klaar. Het is een enorme villa met inpandige garage voor een aantal auto’s en een groot buitenterrein er omheen. Een paar bouwvakkers zijn bezig met de fundamenten voor een nieuw huis een stukje verder. Het valt ons op dat er elders op het park allemaal palen staan met de bedrading voor de stroomaanvoer, maar hier niet. Er staan wel metalen kasten met nieuwe groepenkasten dus ligt de aanvoer waarschijnlijk onder of naast de nieuwe weg.

Aan het aantal kasten kun je zien dat er nog aardig wat villa’s bij gaan komen. Na een goed uur gelopen te hebben gaan we weer terug naar huis voor de coffeïneshot. ’s Middags lekker lui.

Dag 27 vrijdag.

Ook vandaag zijn de weergoden ons goed gezind, op een paar wolken na is het een schone hemel.

Net voor de koffie hoor ik van Jeanette: “ik moet je teleurstellen, we hebben nog maar 6 padjes, dus nu allebei nog 2 bakkies en vanavond beide 1. Ik zeg: “dan moeten we na de lunch nog even naar beneden om in het dorp bij de ICA-super te kijken of ze padjes hebben in welke smaak dan ook”.

Dan nemen we gelijk nog wat groente mee voor bij de kipfilet want dat is het laatste vlees, en dat moet op, en dat smaakt niet overal bij, zegt Jeanette. Een blikje worteltjes en doppertjes lijkt ons wel een goed idee. Wij ’s middags 7 km de berg af naar de ICA. Daar aangekomen kunnen we geen blikje wortelen en doppers vinden, wel in de vriezer een zak van 1,5 kilo, wat iets te veel van het goede is. Ook bij navraag, geen blikje groente wat ons aanspreekt. Dan gaan we even door naar Järpen want bij die Coöp vorige keer heb ik ze wel gezien, hoor ik naast me. Onderweg naar Järpen belanden we op de E14 in een file, want ze zijn de weg aan het asfalteren. Het is het inmiddels voor ons een bekend ritueel geworden, gewoon wachten tot het beter wordt.

We scoren een blikje en gaan ook gelijk tanken zodat we morgen vol kunnen vertrekken. Op de weg terug dezelfde file, maar dan de andere kant op en ruim 2,5 uur later zijn we terug op het honk. Ik hoor jullie denken, “en dat allemaal voor een blikje worteltjes en doperwtjes”, en jullie hebben gelijk. Te gek, maar wel lekker.

Oh ja, koffiepads is in Zweden een zeldzaam fenomeen. Bijna nergens te krijgen, ook bij de twee supers van vanmiddag hadden we geen geluk. Onze hoop is nu gevestigd op Noorwegen waar we zondag heen gaan.

Dat waren een aantal dagen tegelijk ivm wifi gebrek.

Groet uit een geweldig Zweden.(behalve voor padjes)

• 20 Juni 2024 - 19:32

Marcel :

Je moet wat overhebben voor een beetje levendigheid en blikvoer [e-1f609] Duidelijk dat jullie in een gebied zijn waar het zeer dun bevolkt is. Wat dan natuurlijk er wel voor zorgt dat de ongerepte natuur nog overal om je heen te vinden is.

We zullen duimen voor de pads in Noorwegen!