Dag 21 en 22 - Reisverslag uit Åre, Zweden van P. Herk - WaarBenJij.nu Dag 21 en 22 - Reisverslag uit Åre, Zweden van P. Herk - WaarBenJij.nu

Dag 21 en 22

Door: P.

Blijf op de hoogte en volg P.

09 Juni 2024 | Zweden, Åre

Gereden kilometers: 410 km

Totaal aantal kilometers: 4035 km

Hallo allemaal,

Dag 21

Toen we vanmorgen rond 9:00 uur vertrokken, dus niet eens zo vroeg, was er in de woning naast ons nog geen geluid te horen en niets te zien. Dus vertrokken we zonder afscheid te nemen van Matthias en zijn maten. Die de afgelopen dagen druk met het renoveren van de hoofdwoning bezig waren geweest. Omdat wij kwamen hadden ze eerst ons huis gerenoveerd, met een nieuwe keuken en badkamer, compleet met vloerverwarming luxe douchecabine. Ik had ze er nog even voor willen bedanken, maar goed het is wat het is.

We besluiten om een andere route uit de wildernis (terug naar de E45) te nemen als op de heenweg, omdat we 21 km onverharde weg, wel veel hadden gevonden en er via de andere kant van het meer ook een weg liep die misschien beter was. In plaats van linksaf, gaan we dus rechtsaf en volgen het eerste stuk van de nog steeds onverharde weg, tot we na 6 km bij een T-kruising komen. Volgens de route die de vorige avond hadden gemaakt moesten we hier rechtdoor, maar die was dicht. De navigatie gaf naar aanleiding van de coördinaten die we hadden ingevoerd aan dat we hier linksaf moesten. Weer terug was ook geen optie dus linksaf dan maar. Volgens het scherm op het dashboard moesten we 52 km rechtdoor en dan rechtsaf de E45 op. Alleen de laatste 2,5 km waren, zoals bleek, verhard. Er waren best slechte stukken met grote gaten, maar het overgrote deel konden we met 60-70 km/u overheen sjezen. Onderweg hebben we schitterende uitzichten en idyllisch gelegen meren.

Op eens zien we in verte een viertal dieren op de weg staan, te ver om te zien wat het zijn. Ik zet de auto stil, ook een voordeel als je alleen op de weg bent, en pak mijn camera. Met de zoom zie ik dat het rendieren zijn. Ik rij er erg langzaam naar toe, en dan zie hoe de natuurlijke instincten van die beesten werkt. De bull, duidelijk herkenbaar aan zijn grote gewei, blijft midden op de weg staan en kijkt recht in onze richting terwijl de anderen links van de weg rustig de berm ingaan tussen het struikgewas. Tot op het allerlaatst, gaat de bull aan de andere kant van de weg de berm in om ons af te leiden van de kudde. Hij is groot en brutaal en blijft ook als we met de auto naast hem staan, ons vanuit de berm observeren. Ik doe mijn raam open en maak een paar foto’s van hem, indrukwekkend. Pas als hij het vermoeden heeft dat we geen kwaad in de zin hebben, steekt ook hij de weg over naar zijn kudde toe.

Eenmaal op de E45 ervaren we weer hoe het is om over asfalt te rijden, heerlijk glijdt de auto over de weg. Als we in Strömsund zijn, zoeken we een restaurantje op en eten een heerlijke “Kycklingretter”.

Na de warme lunch gaan we door, en besluiten van de E45 af te gaan en de rest over binnenwegen te gaan. Als we bijna in Ede zijn, (ja, hoe is het mogelijk) zien we, jazeker onze eerste ELAND. Wat een grote jongen is dat, bijna zo groot als een paard en donkerbruin bijna zwart van kleur. Voordat we een fototoestel kunnen pakken is hij alweer verdwenen het bos in. Maar toch, gezien is gezien.

Voor het broodnodige cafeïneshot belanden we in “Fjallkonditoriet” en nuttigen gelijk een stuk perenvlaai, ook niet te versmaden.

Inkopen voor een aantal dagen doen we op zo’n 12 km voor onze eindbestemming bij de Coöp in Järpen. En dan volgt het laatste stukje naar ons nieuwe onderkomen voor de komende week op Vakantiepark “Trillevallen” waar we een privéwoning hebben gehuurd op de “Högvallen Elden 113”

Bij aankomst hadden we zoiets van oh, wat een klein huisje maar schijn bedriegt en éénmaal binnen bleek er nog een heel huis achter te zitten met groot balkon een prachtig uitzicht op de nog gedeeltelijk met sneeuw bedekte bergen aan de andere kant van het dal.

Hier houden we het wel een week uit, ondanks het ontbreken van een Wifi verbinding.

Althans dat was gisteren toen we aankwamen.

Één minpuntje, inmiddels stortregent het, en ook voor de komende dagen geen verbetering.

Oh ja, het is 9 juni, dus gefeliciteerd zusje.

Dit was nummer 21 en 22

Blub blub groeten uit een zeer nat Undersåker. (Gelukkig hebben we de sauna nog)