Dag 14. - Reisverslag uit Russenes, Noorwegen van P. Herk - WaarBenJij.nu Dag 14. - Reisverslag uit Russenes, Noorwegen van P. Herk - WaarBenJij.nu

Dag 14.

Door: P.

Blijf op de hoogte en volg P.

01 Juni 2024 | Noorwegen, Russenes

Olderfjord - Russenes (NO)

Zaterdag 01 juni 2024

Dag 14.

Luosto naar "Bringnes Camp" in Russenes

Hoogste dagtemperatuur: 21 graden

Gereden kilometers: 491 km

Totaal aantal kilometers: 2096 km

Goedemiddag,

Omdat we gisteren al het een en ander in de auto hadden gezet, hebben we vanmorgen een makkie.

Een paar laatste dingen, dan de deur op slot en tabee huis, bedankt voor de afgelopen dagen.

Nu een nieuw avontuur tegemoet. Om 8:15 uur rijden we weg, na 3,5 km zandpad, rijden we de verharde weg op. De zon is er ook weer bij want die is vannacht nauwelijks weggeweest. 20 km verderop rijden we door een stadje en halen we een paar lekkere koeken voor onderweg en tanken we gelijk, hij kan maar weer vol zitten. Hier zijn de stations niet er dicht gezaaid en als je dan zoals nu bij een stadje bent zijn er gelijk wel een stuk of 5. Dan rijden we de 2 baans (heen en weer) autoweg 4 op, richting noorden. Onderweg moeten we een aantal keren rustig rijden, vanwege in de berm grazende rendieren.

Na een uur of 2 stoppen we bij een cafeetje annex winkeltje, voor een bakkie. We parkeren de auto naast nog 2 auto’s en gaan naar binnen. Je moet hier overal eerst afrekenen en dan zelf de koffie inschenken uit een grote pot vers gezette koffie, vervolgens gaan we aan een tafeltje achterin zitten. Dan wordt het plots een stuk drukker en staat de parking vol met auto’s. Mensen stappen uit en gaan wat boodschappen doen en anderen gaan direct aan de nog vrije tafeltjes zitten gevolgd door de mensen die eerst boodschappen haalden. Dan zien we, dat de mensen uit de wijde omgeving hierheen komen om elkaar te ontmoeten en het is dan ook in korte tijd een gezellige drukte met spelende kinderen overal.

Wij zijn gelukkig al naar toilet geweest en de koffie is al een poosje op, dus maken we plaats voor de mensen die nog staan.

Weer bijna 2 uur verder is het tijd voor de lunch, we rijden langs een restaurant en zetten de auto op de parking. We lopen naar binnen en er zit al een gezin te eten bij een tafeltje aan het raam. Wij nemen ook een tafel aan het raam en gaan de menukaart eens grondig bestuderen. Jeanette fleurt helemaal op wat die ziet dat ze kabab hebben, daar is ze fan van. Die neem ik, zegt ze, met friet. Ik beluit voor de Wiener Schnitzel te gaan met handgesneden chips. Allebei een drankje en even later is het smullen geblazen. De chips bleken dikke oma frieten te zijn.

Zo lunch ook weer geregeld, nu het vervolg van de reis. Op een gegeven moment moeten we van autoweg 4 af om richting Karosjok te gaan. Een bord zegt ons dat we rechtsaf moeten slaan richting Noorse grens waar karosjok net voorbij ligt. Het was 78 km maar het leken er wel 780, het leek wel of we in een heel andere film terecht waren gekomen, plotseling regende het pijpenstelen, en reden we een wolk van mist in en reden nog maar zo’n 50 km/u, en de saaie kaarsrechte weg nodigde niet uit om ervan te genieten.

Of het zo moest zijn, reden we vlak voor Karosjok de brug over en de regen uit en een schraal zonnetje brak weer door, zodat we in het stadje, droog naar “Kjelt’s Cafee” kunnen lopen, voor …. natuurlijk, een welverdiend bakkie. Na onze cafeïneshot rijden we Karosjok weer uit en komen we langs een museum / cultuurhuis van de oorspronkelijke bewoners van Lapland de "Sami". Wij zeiden vroeger "Lappen" omdat ze uit Lapland kwamen, maar ze heten dus Sami. Hier zagen we hoe ze vroeger als een soort van nomadenvolk leefden.

Dan nog een laatste stuk van 100 km naar Olderfjord, waar we nu zijn, althans we zitten op een schiereiland net erboven.

Als we net aankomen, loopt de eigenaar met ons mee naar binnen en wijst hij waar alles is en staat.

Ook weer een leuk onderkomen voor de komende 2 nachten.

Zo, we zijn 2 weken onderweg, wat gaat dat snel als je het leuk hebt.

Groet, vanuit een kil Russenes.(9 graden), dat zijn we niet meer gewend !!

PS.

Met Booking.com is alles goed gekomen ze hebben alle extra kosten die we hadden gemaakt al op de rekening teruggestort. Samen met de welgemeende excuses.

• 02 Juni 2024 - 18:19

Diana:

Leuk om te lezen dat die cafeetjes dan zo gezellig zijn als ontmoetingsplek. Die lange wegen in de regen duren dan zeker lang en als je weinig ziet is er weinig aan. Wel fijn dat als je dan bijna bij de eindbestemming bent, je de zon weer in rijdt. Ja die 26 graden waren jullie erg mee verwend zo noordelijk, dus 9 graden is dan wennen maar wel meer passend. Als het maar droog blijft...Geniet lekker!