Dag 7 - Reisverslag uit Turku, Finland van P. Herk - WaarBenJij.nu Dag 7 - Reisverslag uit Turku, Finland van P. Herk - WaarBenJij.nu

Dag 7

Door: P.

Blijf op de hoogte en volg P.

27 Mei 2024 | Finland, Turku

Turku / Åbo

25 mei 2024

Dag 7.

Turku (Stadbezoek)

19:00 uur vertrek nacht trein naar Rovanimi.

Hoogste dagtemperatuur: 25 graden

Gereden kilometers: 16 km

Totaal aantal kilometers: 1422 km

Goedenavond, vanuit de nachttrein naar Rovanimi (Lapland).

Bij gebrek aan wifi ontvangen jullie deze later dan gepland.

Vanmorgen om 5:30 uur ging de wekker en werden we blij verrast door de heerlijke douche in onze badkamer. Toegegeven, heel riant is het niet, maar we hadden het niet verwacht in zo’n beperkte ruimte. Dan ontbijten we snel, en lopen nog even over het buitendek op de 11e en ontdekken dat het vannacht flink heeft geregend op zee, want alles is drijf nat. Dan snel weer terug naar dek 5 en onze hut, nog even tandjes poetsen en dan snel alles weer opgepakt, want om 7:00 uur moeten we op dek 3 bij de auto zijn want om 7:30 uur gaat de gate open. Omdat we vooraan staan, willen we niet dat iedereen op ons moet wachten. Het is smoorheet op autodek 3, in de auto geeft hij 27 graden aan. We mogen pas starten als de gate opengaat ivm de dampen, dus ook geen airco. Precies 7:30 uur gaat het luik omhoog en kunnen we de ferry af. We rijden over het haventerrein op weg naar de douane dachten we, maar die hadden we in Zweden voor dat we de ferry opgingen al gehad.

Dus stonden we ineens voor een stoplicht op een kruising vlak bij het kasteel van Turku. Even rechtsaf, auto parkeren en om 8:00 uur liepen we het park door op weg naar het kasteel, waarvan de deuren tot onze verbazing open stonden. Wij naar binnen, en in de drukte van 2 mensen konden we de binnenplaats oversteken naar de andere zijde van het petieterige kasteel. Dan weten we al zeker dat deze dag erg lang gaat duren tot vanavond 19:00 uur als we de auto op de trein moeten zetten.

We gaan op zoek naar een café voor een bakkie maar je raad het al, de 2 cafés die we gezien hebben, gaan pas om 10:00 uur open.

Ik had na het kasteelbezoek de “Botanische Tuin van Turku” ingepland, dus op het gemak met de auto daarnaar toegereden en die bleek al om 8:00 uur open te zijn gegaan. Uiteindelijk hebben we daar best wel een lange wandeling door de vrij grote tuinen gemaakt. De grote hal met exotische planten, was gesloten wegens renovatie, dus weer geen bakkie.

Toen op weg naar Turku centrum en onze auto in de parkeergarage gezet. Na een korte wandeling op het terras van Espresso House eindelijk ons broodnodige bakkie kunnen scoren.

Daarna Turku binnenstad ingelopen waar op een groot plein het al een drukte van belang was vanwege de markt. Aardbeien van 7 euro voor een bakje van 200 gram, tomaten en alle andere vruchten waren van ons exorbitant geprijsd. Bij de bloemen kramen was het niet anders, hier is je euro op de markt nog maar heel weinig waard. Daarna wat lopen winkelen en liepen daarbij in een hal van een warenhuis een concert van een groot orkest tegen het lijf, die aan het inspelen waren voor een voorstelling met een zangeres. We hadden toch niets te doen dus op de trappen van die hal tussen alle andere toeschouwers plaatsgenomen en genoten van een prima voorstelling.

Daarna via een drukke winkelstraat een overdekte permanente markthal ingelopen met net als in Rotterdam, tal van vaste kramen met slagers, bakkers en verschillende eettentjes. Heel gezellig en de koeken die we hebben gekocht waren heerlijk. Toen we aan de andere kant weer naar buiten liepen was het alsof je tegen een muur van warmte aan liep, de zon brandde aan de hemel en we werden, waarschijnlijk ook door vermoeidheid ineens niet lekker en zijn een park ingevlucht onder de bomen aan de waterkant. Heerlijk op een bankje gezeten genietend van de bootjes op de rivier en de drukte van een braderie aan de overkant. We hebben daar best een poos gezeten tot er steeds meer bewolking aan kwam drijven en er plots een klap onweer was. Het bleef gelukkig droog en we besloten in die markthal te gaan eten. Te laat, iedereen was al aan het opruimen en we moesten onze eetlust ergens anders gaan stillen. Geen trek in pizza dus zijn we een chinees binnengelopen en daar een soort van lopend buffet genomen. We konden onbeperkt van alle schalen en schotels op ons bord scheppen we zijn zelfs voor een tweede keer langs het buffet gegaan en ons bord vol geschept. Daarna een schaal met perzik-stukken, ananas en watermeloen. Toen koffie met gebak toe.

Voldaan weer terug richting auto gewandeld en nog even boodschappen gehaald voor in de trein.

Om 18:30 uur in de rij voor de autotrein. Om 19:05 uur reed ik de auto in de wagon. Toen op zoek naar onze trein die op het perron voor het station aan de andere zijde van het rangeerterrein stond.

Exact om 21:08 uur, reed de trein richting Rovanimi, waar we morgenochtend om 11:05 uur aankomen. Nu ons bedje in, in de couchette van de nachtrein.

Dit is dag 7 alweer, het gaat snel.

Vermoeide groet van ons beide.

• 28 Mei 2024 - 20:47

Marcel:

Zozo de punctualiteit van het transport in Finland is zeer stipt. Daar kunnen ze hier nog wat van leren! En altijd fijn als je op een Chinees buffet kunt vertrouwen om de maag weer te vullen [e-1f609]

• 29 Mei 2024 - 20:15

Diana:

Met koffie drinken en eten grijpen jullie nog wel eens mis, maar gelukkig vinden jullie elke keer toch iets anders. Jullie hebben je goed vermaakt, want was idd wel lang wachten.