Dag 6 - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van P. Herk - WaarBenJij.nu Dag 6 - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van P. Herk - WaarBenJij.nu

Dag 6

Door: P.

Blijf op de hoogte en volg P.

27 Mei 2024 | Zweden, Stockholm

Hoogste dagtemperatuur: 24 graden

Gereden kilometers: 14 km

Totaal aantal kilometers: 1405 km

Goedenavond vanuit onze hut op de MS Viking Glory,

Na een dag luieren in de zon, stonden we vanmorgen monter uit de veren. Geen haast vandaag want onze bestemming ligt 24 km verderop in de “Stigbergsgaraget” vlak bij de kade waar we vanavond de ferry van “Viking Line” naar Turku in Finland nemen.

Maar eerst vandaag.

Na de koffie vertrokken we uit het tuinhuisje in “Tyresö Strand” een prachtig buitengebied van het dorp “Tyresö” in het “Tyresta Nationalpark”. Gisteren hebben een stuk gelopen en er staan hier prachtige buitenverblijven van de rijke Stockholmers of zijn het stockholmenaren?

Die 24 km waren met een half uurtje gedaan en om 11:30 uur liepen we “Stigbergsgaraget” uit, op weg naar de “Katarina Gängbro”, (een lange hangbrug met mooi uitzicht over de haven van Stockholm).

Dan met lift naar beneden om uit te komen bij de “Slussbrug” die de toegang verzorgd naar de beroemde “Skeppsbrokajen” waar diverse rondvaartboten liggen afgemeerd om alle toeristen een tour door de haven aan te bieden. Wij maken er een paar foto’s van en van de aan de andere kant van de haven afgemeerde ferry van Viking Line, waar wij vanavond ook mee varen.

Vanaf de kade steken we de drukke weg over naar de oude binnenstad. We wandelen de Västerlänggaten op om na een 10-tal meters langs het smalste straatje van Stockholm te lopen dit straatje heeft zelfs een voordeur met nr. 81. Wij maken er een foto van en lopen we verder over de Västerlänggaten (de drukste wandelstraat van de stad), met een overdaad aan souvenirwinkeltjes, juweliers en restaurants.

Na een half uurtje gaan we een zijstaat in naar het “Nobelprijs museum” waar jaarlijks een aantal mensen op een voetstuk worden gezet vanwege geleverde prestaties. Op het plein ervoor staan kunstenaars de bontgekleurde huisjes te schilderen die het plein aan weerskanten omringen. Als we verder lopen komen we bij de achterzijde uit van het koninklijk paleis want ook Zweden heeft een vorstenhuis. Via het met diverse kanonnen en schildwachten in wachthuisjes getooide grote plein achter het paleis lopen we weer terug naar de wandelstraat. We volgen deze verder en komen bij de “Riksdagshuset” (de parlementsgebouwen) die met elkaar verbonden worden door twee indrukwekkende poorten waar onderdoor de autovrije wandelzone, licht de heuvel op, door loopt. Hier veranderd de naam naar “Drottninggatan”, (zeg maar de Lijnbaan en koopgoot van Stockholm). Dit drukke winkelwarenhuisgebied lopen we snel voorbij om een eindje verder rechtsaf te slaan en een leuk restaurantje binnen te gaan voor het broodnodige bakkie en vooruit nog maar zo’n Cinnamon-pastry erbij.

Zo dat was onze lunch, en inmiddels is het al 14:00 uur geweest en zitten we op het verste punt van onze geplande wandeling. Tijd om aan de terugreis te beginnen want we willen bij een Vietnamees die we op de heenweg hebben gezien gaan dineren en om 18:30 uur moeten we in de rij staan voor inschepen. Ook de voeten beginnen ons nu te vertellen dat ze na Kopenhagen en de wandeling van gisteren toe zijn aan wat rust. Toch moeten ze nog even door, want het is allemaal zo leuk en bijzonder wat we nog willen zien. Al wandelend komen we op een soort van giga-concertpodium terecht, midden in een groot park met fonteinen en waterpartijen waar we een poosje op een bankje gaan zitten genieten. Het weer is uitzonderlijk en iedereen is vrolijk met water aan het spelen of zitten aan de waterkant te luieren in het zonnetje. Maar wij moeten toch weer door, de tijd dringt.

Na het park steken we weer een drukke weg over om via een brug aan de voorzijde van het paleis uit te komen. Het is daar een bussenparade van jewelste die allemaal vlak vóór het paleis willen parkeren. Hun passagiers lopen de steile weg op naar de veel mooiere achterzijde, die wij al hebben gezien. We lopen de “Skeppsbrokajen” weer over terug naar de Katarina-lift, nu niet omhoog maar rechtsaf het straatje door, omhoog naar de Vietnamees. We bestellen een drankje en een maaltijd met krokant gebakken varkensvlees en rijstmie en veel wokgroenten, heerlijk.

Dan het laatste stuk terug naar de garage en vandaaruit rijden we naar de kade om in te schepen.

We hebben “Pole posision” geboekt en mogen net als Max Verstappen vooraan staan en als 2e auto de boot op. Ook daar worden we in zo’n positie gezet dat we weer snel de ferry af kunnen rijden.

We hebben cabin 5282, een binnenhut op dek 5. Als we daar aankomen zijn ze de hutten nog aan het schoonmaken en moeten we even wachten achter een lint. Al snel kunnen we naar de hut om de spullen neer te zetten. We gaan nog een poosje naar dek 10 alwaar de diverse restaurants gevestigd zijn, en omdat we net gegeten hebben nemen we een lekker bakkie. We strijken neer bij een tafeltje bij het raam en genieten van het uitzicht. De vele eilanden komen in een flink gangetje voorbij en op den duur is alles een beetje hetzelfde en besluiten we plat te gaan. Omdat de zee een spiegeltje is vallen we snel in slaap.

Zo deze was nummer 6 in de rij.

Groetjes weer van ons.