Dag 4 5 - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van P. Herk - WaarBenJij.nu Dag 4 5 - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van P. Herk - WaarBenJij.nu

Dag 4 5

Door: P.

Blijf op de hoogte en volg P.

23 Mei 2024 | Zweden, Stockholm

City of Stockholm

22 23 mei 2024

Dag 4 en 5.

Kopenhagen naar Stockholm (SE)

Hoogste dagtemperatuur: 25 graden en 24 graden

Gereden kilometers: 676 km en 0 km

Totaal aantal kilometers: 1420 km


Goedemiddag,

Vandaag ontvangen jullie het verslag van 2 dagen.

Het begon gisteren allemaal zo goed, we wilden om 8 uur vertrekken en de wekker ging om 6:30 uur,

Na alle ochtendrituelen en gepakt te hebben gingen we om 7:50 uur rijden. Ten opzichte van mijn welbekende reisplanning gaf de navigatie een andere route naar de snelweg aan, die waarschijnlijk een meter of 3 korter was, dan mijn route, want de nav stond ingesteld op de kortste route. We gaven hem het voordeel van de twijfel en volgden zijn route. Hij had echter geen rekening gehouden met een afsluiting van de oprit van de snelweg, die op de schop lag. Dus 3 km terug en toch mijn route genomen. Nu zonder problemen de snelweg naar Zweden op.

Deze snelweg brengt ons door de Øresundtunnel naar de Øresundbrug, wat leuk is om een keer gedaan te hebben. Deze brug is een tolbrug, ik had mij ingeschreven op “EPASS24” app, omdat je in Scandinavië regelmatig tol moet betalen voor de wegen waar je over rijdt, die hebben allemaal een geautomatiseerd systeem waar je onderdoor rijdt en geregisterd wordt voor betaling, die wordt via die app dan automatisch per maand op je creditcard verrekend. Bij inschrijving, stond dat je bij het passeren van de Øresundbrug, een flinke korting kreeg. Na het passeren van de brug kwamen we aan bij het tolpoortje, een vriendelijke mannenstem kwam uit de speaker met de vraag hoe ik wilde betalen? Ik zei dat ik de EPASS24 app had en dat ik het daarmee wilde betalen. Die app doet het hier niet, zei de vriendelijke man, u kunt uw creditcard gebruiken. Weg korting en weg 65 euro van de rekening.

100 meter verder moesten we door de Zweedse douane. Paspoorten aub, wat gaat u in Zweden doen, heeft u uw rijbewijs bij de hand enz. enz. Na alles uitgelegd te hebben, mocht ik tot slot nog even blazen voor alcoholcontrole, toen dit goed was kregen we alle bescheiden weer terug en mochten we door. Het zit lekker mee, zeiden we tegen elkaar.

Dit nog niet gezegd hebbende reden we een vette file in die ons direct Duitse rillingen bezorgde. Dit ziet er niet goed uit, dit gaat uren duren, want zover we de weg konden overzien, stonden alle toevoerwegen ook vol en stil. Een grote Nissan Panjero ging voor ons de stoep en gras over naar de nu nog bereikbare paralelweg. Ik zei, even kijken waar die afrit heen gaat, en of we die ook kunnen nemen. Dat kon, weliswaar een beetje een omweg maar uiteindelijk beter dan stilstaan. In mijn spiegel zag ik dat de paralelbaan leeg was en toen heel voorzichtig de best hoge stoep op, een beetje schuin toen over het gras en aan de andere kant weer omlaag, hoera gelukt. Dit bleek een uitstekende keuze want na de grote bocht van de afrit herpakte de navigatie zich, met een nieuwe route, die kilometers verder weer uitkwam op de originele route maar dan gewoon rijdend.

Daarna verder een aangename reis gehad zonder problemen, met leuke tussenstops voor de nodige bakkies. In Stockholm even gestopt bij een “CHOP CHOP” en wat chinees meegenomen voor de avondmaaltijd en precies om 17:00 uur stonden we voor de deur van ons gehuurde appartement.

Even checken of we een mail hebben voor de sleutelcode, dit is niet het geval, dan maar even kijken of er iemand is. Ik voel aan een deur of die open is, en dat is zo. Binnen kom ik de hal en hoor boven iemand praten, ik roep “Hello, somebody home?” Ik hoor niets anders dat het praten van een dame, waarschijnlijk telefoongesprek. Ik roep nog een keer, nu wat harder. Een meisje van een jaar of 10 staat boven aan de trap en spreekt best goed Engels. Zij belt haar moeder die onderweg is naar huis.

In de auto wachten we op de moeder en na een paar minuten staat ze naast de auto. Zij verteld dat ze sinds okt 2023 gescheiden is en dat haar echtgenoot het huurappartement onderhield, zijzelf heeft daar geen tijd voor, en ze heeft aan Booking.com al okt 2023 doorgegeven, dat het appartement niet meer verhuurd wordt. Booking.com had aangegeven alle boekingen te informeren dat de verhuur gestopt was. Behalve aan mij dus.

Daar stonden we dan, inmiddels bijna 17:30 uur, bel ik met Booking.com. Na een heel ritueel van nummers en pincodes, leg ik uit wat er aan de hand is. Oh, wat erg, hoor ik aan de andere kant van de lijn, ik ga kijken wat ik voor u kan betekenen. Ik zet u even op “hold” dat ben ik zo bij u terug met wat alternatieven. Een muziekje verschijnt op de mobiel, wachten dus. Na een minuut of 5 staat er plots “verbinding verbroken”. Wel verdomme, zeg ik, en bel opnieuw. Weer alle rituelen door en vrij snel is er weer iemand aan de lijn. Weer uitleg, deze dame zegt: ik ga die andere dame vragen hoever ze inmiddels is met een oplossing, ik zet u even in “hold”……, ik schiet in de stress en zeg: dat is de vorige keer ook niet goed gegaan dus wees voorzichtig met welke knop je indrukt. Ze lacht en is weg, het muziekje is terug.

Na een poosje hoor ik “bent u er nog? Ik kan geen contact krijgen met die eerste dame, ik ga het nu zelf voor u oplossen. Ik stuur u 2 alternatieven in de buurt waar u nu bent, u mag deze weigeren en zelf naar een oplossing zoeken. Wij vergoeden dan het verschil. Over max 15 min heeft u de 2 alternatieve aanbiedingen binnen. Ik bel u dan terug om te informeren welke het is geworden.

Na ruim een half uur nog geen reactie, we staan nog steeds voor de deur van het appartement.

In de tussentijd hadden we zelf al naar iets anders gezocht, maar dat viel niet mee. Hotelprijzen van 350 tot 750 euro per nacht of wat goedkoper met 2 bedden op een slaapzaal, en dat vinden we niet eens fijn, een hotel voor 2 dagen.

Ineens heeft Jeanette een chalet gevonden in de buurt van Stockholm op zo’n 24 km van de plek waar we staan, ook nog voor een redelijke prijs. We moeten toch slapen vannacht, dus dit chalet geboekt en we rijden er naartoe.

Het is al na 20:00 uur als we daar aankomen en worden hartelijk ontvangen door de eigenaresse. Het blijk een huisje te zijn in hun achtertuin. Alles is aanwezig behalve de sauna die we eerst wel in appartement zouden hebben.

Gelukkig kunnen we vanavond, ons inmiddels best wel vermoeide hoofd op een bed neerleggen.

Zo zie je maar het gaat niet altijd soepel en komt er weer een hoop georganiseer bij kijken, jullie begrijpen, even geen zin in de blog vanavond.

Morgen / vandaag dus 23 mei, heel de dag lekker niets.

Tijd genoeg voor dit verslag. En lekker de tuin in.

(Inmiddels na een negatieve feedback naar Booking.com is er contact opgenomen vanuit Booking.com, dat ze het verschil in prijs gaan vergoeden, ik heb aangegeven dat dat ze na alle fouten die ze hebben gemaakt en er zaken zijn die ik ze zeer kwalijk neem, wel wat coulanter mogen zijn dan alleen het vergoeden van het verschil. Dit ligt nu ter goedkeuring bij een echelon hoger. Wordt vervolgd.)

Zo, dit is hem weer, verslag 4 en 5,

Knuf voor jullie allemaal.


  • 23 Mei 2024 - 13:19

    Schlaghecke:

    [e-1f644]


  • 23 Mei 2024 - 13:22

    Schlaghecke:

    Nou jullie hebben zo wel spannende dgn .maar heel vervelend .verder goede reis gewenst


  • 23 Mei 2024 - 13:29

    Lydia :

    nou Dat begint goed[e-1f974] maar jullie zijn ervaren reizigers dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.


  • 23 Mei 2024 - 14:55

    Diana:

    Jammer van de tegenslagen zeg. Hopelijk kun je die app nu in Zweden wel gebruiken. Wel fijn dat jullie de file konden ontwijken. Het ziet eruit als een mini huisje, maar fijn dat jullie iig iets gevonden hebben. Nu lekker bijkomen en genieten van het niets doen.

    Veel plezier!


  • 24 Mei 2024 - 10:03

    Leo:

    Zweden, altijd wat te beleven. Naast de grote leegte en adembenemende natuur is dus ook de huisvesting een belevenis. Dat achter de rug hebbende, kan het genieten beginnen.

    Surströmming schijnt iets te zijn wat je echt geprobeerd moet hebben. Evenals de Zweedse balletjes, die schijnen ze te verkopen in een blauw met gele winkel in tafels en banken ofzo…

    Geniet lekker daar!!

    groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

P.

.

Actief sinds 14 Mei 2024
Verslag gelezen: 72
Totaal aantal bezoekers 1499

Voorgaande reizen:

19 Mei 2024 - 25 Juni 2024

Rondreis naar de Noordkaap en terug.

Landen bezocht: